مکانیک ها و تکنیسن های

U.S. Department of Labor
Bureau of Labor Statistics

Occupational Outlook Handbook

کتابچه دستی چشم اندازهای شغلی

 

Thursday, April 26, 2007

 

Diesel Service Technicians and Mechanics

مکانیک ها و تکنیسن های سرویسکاری موتور دیزل

مقدمه :

جامعه ما چنان گرفتار سنت های دست وپاگیر می باشد که حتی هنگامی هم که پدیده های صنعتی به درون آن پا می گذارند در چنبره این رفتارهای سنتی گرفتار می آیند و یکی از نمودهای بارز این واقعیت ؛ جایگاهی است که صنعتگران ما بطور عام و  استاد کاران  و تکنیسن های مکانیک بطور خاص دارند . الان در اینجا وضع به گونه ای است که ما تشکیلات منسجم و سیستماتیکی برای تربیت مکانیک و استادکارانی که برای تعمیرات انواع خودروها مورد نیازند نداریم .

کافی است نگاهی به اغلب این تعمیرکاران بیندازید که تقریبا تمامی آنها بطور تجربی کار را یاد گرفته اند و هیچگونه آموزش های کلاسیک و منظمی در این زمینه ندیده اند . با وجود اینکه برخی از این افراد با تکیه بر هوش و استعداد ذاتی خودشان توانسته اند در کارشان موفق باشند و بازدهی خوبی داشته باشند اما هر چقدر هم که انان مهارت تجربی داشته باشند باز هم جای خالی اطلاعات فنی و نظری را می توان حس کرد .

و چه خوب است که وقتی شخصی دریک زمینه کاری مثل مکانیک و تعمیر ماشین آلات دارای مهارت و کارآیی است با اصول نظری و اطلاعات فنی آن رشته هم آشنایی داشته باشد تا کارش ارزش و پایه مستحکم تری داشته باشد .

اگر چه از سالیان خیلی پیش و در زمان گذشته ؛ مراکزی تحت عنوان آموزشگاههای فنی و حرفه ای تاسیس شده بود تا تربیت استادکاران و کارگران فنی را در زمینه های مختلف و از جمله تعمیرات مکانیک بر عهده بگیرد اما این تشکیلات چندان فراگیر نیست و تجهیزات لازم را در اختیار ندارد و جز چند مرکزی که در شهرهای بزرگ وجود دارند اغلب آنها ؛ امکانات لازم را ندارند . ضمن اینکه آموزش های آنها هم جدی گرفته نمی شود .

مثلا خیلی راحت به استادکاران تجربی اجازه کار می دهند در صورتیکه لازم است تمام استادکاران و کارگران فنی و مکانیک , دارای گواهینامه هایی از این مراکز باشند و سپس اجازه کار و پروانه کسب برای آنها صادر شود و از ادامه کار کسانی که بدون مجوز کار می کنند جلوگیری شود .

کوشش هایی برای این کار از زمان های گذشته شروع شده بود که یک نمونه آن مرکز تربیت مربی کرج بود که توسط آلمانی ها تجهیز شده بود و قرار بود فعایت گسترده ای داشته باشد که ظاهرا آنطور که باید عملی نشد .

در هر صورت جامعه ما با وجود اینکه بخش های صنعتی هم دارد و صنایع مختلفی از جمله ذوب آهن و فولاد و همین پتروشیمی را سالهاست که تجربه می کند اما به جرات می توان گفت که هنوز آنطور که لازم است ما دارای کارگران و استادکاران فنی که آموزش های تخصصی را دیده باشند نیستیم و بخش های صنعتی را با شیوه های سنتی اداره می کنیم و نتیجه کاملا قابل پیش بینی است هر ساله خسارتهای هنگفتی بابت این وضع به تجهیزات وارد می شود و انرژی و پول فراوانی هدر می رود .

تجریه سالیان متمادی کار در واحدهای مختلف تعمیر و نگهداری و ماشینهای حساس و نیز کار در کارگاه بانک ماشین آلات به من ثابت کرده است که بهترین استادکاران ما هم کسانی بوده اند که تحصیلات رسمی مکانیک نداشته اند و بطور تجربی کار را فرارگرفته اند .

حالا تعمیر خودرو های سواری و باری و تجهیرات حمل و نقل و حتی دیزل و کرین که تا حدی جنیه بازاری دارد و امر تخصصی وابسته به شرکت و صنابع خاصی نیست اما هنگامی که در کارگاه ماشینهای حساس و بر روی انواع کمپرسورها و  توربین های بخار و گاز هم کار می کردیم ما استادکارانی را داشتیم که تمام افتخار آنها این بود که قبل از آمدن به شرکت مثلا تعمیرکار موتورهای دیزلی لنج  بوده اند !

حالا شما حساب کنید موتور دیزل آنهم از نوع لنجی آن کجا و توربین های پیچیده گاز و بخار که برای خودشان دنیایی دارند کجا ؟

بگذریم از اینکه خیلی از کارگران و استادکاران همین تجربیات پیش افتاده را هم نداشتند . مهندسین ما هم که مصداق شتر مرغ را دارند که نه تخم می گذارند و نه بار می برند و ما فعلا در این مقال کاری با آنها نداریم تا در جای خود به آنها هم بپردازیم !

اما متن زیر دقیقا در همین زمینه نگاشته شده است و فکر کردم شاید بتواند راهگشایی برای کارگران و استادکاران ما باشد تا لااقل خط کش و معیاری برای ادعاهایی که مطرح می کنیم داشته باشیم .

به امید روزی که جامعه ما از چنبره سنتهای غلط بیرون آید و براستی گام درراه جامعه ای مدرن بر دارد که ما چاره ای جز این نداریم و هر چه دیرتر اقدام کنیم کارمان دشوارتر می شود و زمان را از دست می دهیم .

 

*                     Nature of the Work ماهیت کار

*                     Working Conditions   شرایط کاری

*                     Training, Other Qualifications, and Advancement آموزش , سایر مهارتها و ارتقاء شغلی

*                     Employment استخدام

*                     Job Outlook چشم انداز شغلی

*                     Earnings درآمدها

*                     Related Occupations مشاغل وابسته

*                     Sources of Additional Information منابعی برای اطلاعات بیشتر

*                     Significant Points

*                     نکات  مهم :

*                     * اساسا تخصص مکانیک و یا سرویسکار موتورهای دزل دارای دستمزد نسبتا  بالایی است و نیاز به مهارتهای کاری فراوانی هم دارد .

*                     * این کار خصوصا موقعیت شغلی خیلی خوبی را برای کسانی فراهم می کند که  آموزش های رسمی را بطور کامل گذرانده باشند .

*                     *گواهینامه های ملی بعنوان استانداردهای اجرای برای مکانیک ها و تکنیسن های دیزل محسوب می شوند .

*                     Nature of the Work

*                     ماهیت کار

*                     موتور دیزل  همچون اسب بارکشی است که  به انوبوس ها و کامیونها ی ما نیرو می بخشد و چون نیروی بیشتری  را می تواند بدست دهد بازده بیشتری هم دارد . و خیلی با دوام تر از موتورهای بنزینی همتای خود  است . استفاده از  موتورهای دیزل  در خودروهای سبک  از قبیل خودروهای  سواری وانت ها و سایر خودروها  نیز روز به روز متداول تر می شود .

*                     تکنسین ها و مکانیک های  سرویسکار دیزل شامل متخصصین تعمیر و  مکانیک های کامیون و اتوبوس و تجهیزات حمل و نقل سنگین مثل لوکوموتیوها می شود .

*                    

/ 1 نظر / 14 بازدید
س د

سلام دست شما درد نکنه خسته نباشيد. خيلی خوب می شد اگه بقيش هم ترجمه می کردين...