كارگاه ماشينهاي حساس

 

تغيير از موتورهاي بنزيني به گازوئيلي :

 

Report shows small US shift to diesel

تغيير از موتورهاي بنزيني به گازوئيلي :

گرايش آمريكاي شمالي به استفاده ار موتورهاي ديزلي

 

مقدمه :

فن آوري بسرعت در  حال رشد است و در اين ميان روشهاي ساخت خودور بشدت دستخوش تغييرات شده است كه اين امر علل فراوان دارد از جمله موضوع سوخت و انرژي و صرفه جويي در مصرف سوخت و قوانين زيست محيطي كه هر روز سخت گيرانه تر مي شوند و توسعه اي كه در ساخت ديزل هاي جديد بدست آمده است همه و همه باعث شده است كه رويكرد ساخت خودروهاي سواري به سمت خودروهاي ديزلي گرايش پيدا كند اين امر از دهه 80 ابتدا در اروپا شروع شد و بتدريج با تكميل و بهتر شدن موتورهاي ديزل به آمريكا هم سرايت كرد .

موتورهاي ديزلي بدليل  گشتاور بالايي كه توليد مي كنند وسايل بسيار مناسبي براي استفاده در ماشينهاي سنگين و از جمله كاميون ها و كرين هاي هستند هر چند در زمان قديم شركتهاي خودرو سازي مانند ينز مدلهاي خودروي ديزلي را ساخته بودند كه ( بنز 190 آن هنوز هم در ايران موجود است ) اما اينگونه خودرو بدليل ايجاد سرو صداي زياد و دود زا بودن و تيز بخاطر اينكه شتاب و سرعت لازم را ايجاد نمي كردند و محدوديت هاي ديگري داشتند چندان مورد استقابل قرار نگرفتند .

اما هم اكنون با توسعه فن آوري اين امكان فراهم شده است كه اشكالات ياد شده برطرف شود و از مزاياي ديزل استفاده بيشتري شود هم اكنون بخش عمده اي زا خودروهايي كه در بازار اروپا به فروش ميرود يعني بيش را نيمي از خودورها ازنوع ديزلي هستند . و جاي بسي تاسف است كه فن آوري كه بيش از دو دهه پيش در ارو.پا و آرميكا شروع شده است هنوز حتي امواج آن هم به ايران نرسيده است . و ما هنوز با يك فاصله چندين دهه اي به مونتاژ خودروهاي از رده خارج اروپا ي و يا كره اي مشغول هستيم و اين در حالي است كه هم اكنون حدود نيمي از بنزين مصرفي را بايد وارد كنيم ( طبق گزارشي كه همين امروز وزير نفت ارائه داده است توليد بنزين در اتيران حدود 40 ميليون ليتر در روز است حال آنكه مصرف ان حدود 70 ميليون ليتر در روز  است )و اين تفاوت بايد به قيمت گزاف از خارج وارد شود و اگر ساخت خودورهاي داخلي از هم اكنون به سمت ديزل تغيير پيدا كند مي توان تا اين مشكل را بطور كلي برطرف كرد . ضمن اينكه ما گزينه هاي ديگري هم داريم از جمله استفاده زا خودورهايي كه با سوخت CNG كار كنند و يا فن آوري ساخت خودروهاي تركيبي ( هيبريدي ) كه با توجه به آفتاب فراواني كه د رايران است استفاده از پانل هاي خورشيدي و فتوسل مي تواند بسيار سودمند باشد .

لازمه اين كار دستيابي به فن آوري مدرن است كه بايد به طريق ممكن كسب شود و براي هميشه با اين كارهايي كه صرفا جنبه مونتاژ و كپي برداري و مهندسي معكوس دارد و اتفاقا همه انها هم از رده خراج و قديمي است خداحافظي كنيم . هر چند ما در رديف كشورهاي صنعتي قرار نداريم اما اين دليل نمي وشد كه مردم را از استفاده كردن از بهترين فن آوري روز دنيا محروم كنيم . ما يا اين فن آوري را كسب مي كنيم و يا بايد درها را باز كنيم تا مردم از بهترين خودورهاي روز دينا استفاده كنند راه سومي وجود ندارد !

در اينجا منتخبي از گزارش ريكاردو در مورد توسعه موتورهاي ديزل اورده شده است تا خوانندگان از روند رو به رشد اين فن آوري در اروپا و آمريكا آگاه شوند .

 

گزارشات سالانه اي را كه  ريكاردو رائه مي دهد  اگر چه مربوط به اروپا ست اما اين گزارش نشان مي دهد كه در آمريكاي شمالي نيز بازارهاي ساخت خودورهاي سواري به سمت ديزلي شدن در حال تغيير است .

همين چند سال قبل بود كه حتي بحث گازوئيلي شدن خودروهاي سواري  در بازار ايالات متحده ، غير قابل باور بود . اما رشد فن آوري توليد خودورهاي سواري ديزلي با چنان سرعتي در اروپا صورت گرفت كه باعث شد علاقه به توليد اينگونه خودورها در آمريكا هم بوجود آيد .

رواج ساخت اينگونه خودورها ( كه خودروهاي وانت را هم شامل مي شد ) از سال 1981 شروع شد و در ان زمان 6% خودروها را شامل مي شد در صورتيكه در اروپا اين رقم به 10% مي رسيد .

اما اشكالاتي كه در آن زمان يعني حدود 25 سال پيش ، خودروهاي ديزلي داشتند و از جمله : داشتن سر و صداي زياد ، دود زياد در خروجي و عملكرد ضعيفي كه داشتند باعث شد كه خودروهاي سواري ديزلي رد آمريكا با استقبال چنداني مواجه نشوند .

و اينگونه ديزل ها از نظر صرفه جويي در ميزان سوخت و اينكه قيمت گازوئيل از بنزين ازران تر است با صرفه تر هستند

اما تغييرات زيادي كه در فن آوري ساخت موتورهاي ديزل صورت گرفته است اكنون باعث شده است علاقه جديدي در آمريكا خصوصا براي استفاده در خودورهاي ورزشيSUVs (sport utility vehicles)  و وانت بوجود آيد چون در اينگونه خودروها ، داشتن گشتاور بالا يك عامل كليدي است .

امروزه نياز به داشتن خودروهايي با  گشتاور بالاي ديزلي كه 20 تا 50% از نظر اقتصادي مقرون به صرفه تر هستند باعث رواج اينگونه خودروها شده است . امري كه در آمريكاي شمالي از اهميت بيشتري برخوردار است و بقاعث مي شود كه دارندگان خودرو مصرف سوخت اشان يك سوم كمتر شود .

 اين امر براي سازندگان خودرو هم مفيد است چون آنها مي توانند به اين طريق از پس تامين استانداردهايي از جمله : صرفه جويي در سوخت CAFE (corporate average fuel economy هم بر آيند و به اين ترتيب سهم بيشتري از بازار فروش را در اختيار خود بگيرند .

دولت نيز از اين رهگذر منتفع مي شود چون ارني خودروها باعث كاهش انتشار گاز co2 مي شود و نياز به وارد كردن سوخت كمتر مي شضود كه هر دوي اين موارد از چمله مسائل كليدي هستند كه اين روزها دولت هاي با انها روبرو هستند .

ضمن اينكه طبق مطالعاتي كه از طرف : ريكاردو صورت گرفته است نشان داده شده است كه بزرودي بيش از 50% از خودروهاي سواري ساخته شده رد اروپاي غربي زا نوع گلازوئيلي خواهند بود . و روند فناوري به اين سمت در حال گسترش است .

در سال 2002 دو شركت عمده خودورسازي در اروپا يعني گروه : فولكس واگن آيودي و دايملر كرايسلر ، براي اولين بار تعداد خودروهاي ديزلي را كه فروختند بيشتر از خودرهاي بنزيني بود .

 اين رقم براي  شركت ديگر اروپايي يعني پژو Peugeot SA هم  چيزي نزديك به 50% بوده است .

 در مجموع ميزان نفوذ خودروهاي ديزلي در 4 سال گذشته  از 28% به 41% رسيده است و اين روند با آهنگي در حال رشد ادامه دارد .

در طي دهه گذشته بازار ساخت خودورهاي سواري ديزلي از نظر مقدار سه برابر شده است . تجزيه و تحليل فروش اين خودروها در اروپا نشان مي دهد كه فرانسه با فروش 35/1 ميليون خودروي ديزلي  در سال 2002 به رقمي حدود 63% رسيده است و هم اكنون از هر سه خودوري سواري كه در فرانسه فروخته مي شود دو تاي آن ديزلي است . در همان زمان ميزان فروش خودروهاي بنزيني به 19% كاهش پيدا كرده است .

در آلمان ميران فروش اين خودروها به 24/1 ميليون دستگاه رسيده است و ميزان نفوذ آن 38% بوده در صورتيكه ميزان فروش خودروهاي بنزيني 8% بوده است .

دربلژيك ميزان فروش اين خودروها 64% در اسپانيا 59% بوده است .

انگلستان پنجمين كشور بزرگ در اين زمنيه است كه رشد استفاده از ايثنگونه خودروها سريع تر بوده است و اين هم بدليل تغييراتي است كه در قوانين مالياتي كه براي  خودور وضع شده است و در  جهت استفاده از خودروهايي است كه ميزان CO2  كمتري توليد مي كنند .

بهرحال ضريب نفوذ ساخت خودورهاي ديزلي تا انتهاي سال 2002 به حدود 5/23% رسيده بود بطوريكهد از هر 4 خودوري توليدي يكي از آنها ديزلي بوده است .

بهرحال مطالعات ريكاردو نشان مي دهد كه توسعه خودروهاي ديزلي فراتر از مسئله صرفه جويي در سوخت است .

موضوع صرفه جويي در مصرف سوخت اگر چه امروزه مورد توجه خودرو سواران قرار گرفته است اما اين موضوعي نبوده است كه قبلا تا اين حد موردتوجه بوده باشد .

هم اكنون خودورهاي ديزلي با توان 180كيلووات (240اسب بخار ) موجود مي باشد كه از گشتاور سرعتي بالايي هم برخوردار هستند بطوريكه قبلا تصورش را هم نمي شد كرد .و عملكردي بخوبي همان خودروهاي بنزيني دارند .

 تغييراتي كه در قوانين زيست محيطي و انتشار گازهاي آلاينده طي 10 سال گذشته صورت گرفته است به گونه اي بوده است كه محدوده مجاز  آلاينده هايي چون HC و NOx  به ميزان 42% كمتر شده است و محدوده مجاز  ذرات معلق هم به مقدار 64% كاهش يافته است .

بر طيق گزارش ريكاردو ، تغييرات فن آوري بايد به گونه اي باشد كه بتواند استانداردهاي يورو 4 و حتي يورو 5 را هم از نظر انتشار گازهاي آلايندهه  بگذراند كه نياز به انجام تغييرات پيچيده در سيستم هواي وچرخه دود خروجي :  gas recirculation (EGR)اينگونه موتورها دارد .

تامين هواي اضافي براي موتور نيازبه بالابردن توان خروجي موتور دارد و لارم است كه عملكرد اينگونه موتورها بهتر شود .

 استفاده از فيلترهاي خاص به منظور كنترل NOx در اروپا و آمريكا رايج شده است .

 يكي از چالش هايي كه رد اين زمينه در ارپا وجود دارد كاهش ميران انتشار CO2   است كه بايد تا سال 2008 به 140 گرم در هر كيلومتر برسد

 و اين به مفهوم آن است كه بايد صرفه جويي در سوخت و ساختن موتورهاي كوچكتر و با توان خروجي  و عملكرد بالاتر است .

طبق گزارش ريكاردو ، كاهش حجم سيلندرها به 2/1 ليتر (1200 سي سي ) باعث مي شود كه با فنآوري كنوني توان موتور به 74كيلووات (62كيلووات به ازاي هر ليتر ) برسد .

مي تواتن از اينگونه موتورها براي استفاده در خودورهاي تركيبي ( هيبريدي = خودورهايي كه همزمان با سوخت فسيلي و باطري كار مي كنند ) و توليد برق هم استفاده كرد . چيزي كه بنام فن آوري موژن  : موتور- ژنراتور هوشمند MoGen (Intelligent Motor-Generator) ناميده مي شود

استفاده از خودورهاي گازوئيلي هم اكنون نقش عمده اي را در بازار توليد خودرو بازي مي كند هر چند هنوز هم حرف اول را در زمينه تامين نيروي محركه خودرو نمي زند .

خودروهاي بنزيني هنوز هم اهميت خود را دارند ولي زقابتي سالم بين اين دو فن آوري بايد صورت گيرد تا به كمك هم بتوانتد از پس مسائلي چون صرفه جويي در سوخت ، كاهش انتشار آلاينده ها و بهتر كردن عملكرد و توان خروجي خودرو را شاهد باشيم .

 

 

 

 

.........................................................مقدمه و ترجمه از محمدتوكلي – 22 فرودين ماه 1385

منبع :

http://www.engineeringtalk.com/news/rca/rca117.html

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/٦/٢٢ - محمد توکلی