كارگاه ماشينهاي حساس

 

قلم لرزه نگاری اس کا اف

قلم لرزه نگاری اس کا اف

SKF VIBRATION PEN

 مقدمه :

لرزه نگاری = VIBRATION

VIBRATIN  یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در مورد اغلب دستگاههای دوار = و ماشین آلات دوار = ماشینری = MACHINARY   از پمپ و توربین گرفته تا کمپرسور و توربین و بلور = دمنده باید انجام گیرد گاهی بدلیل اینکه  تجهیز مورد نظر پیچیده است این اندازه گیری هم پیچیده می شود و گاهی نیز در حد نوسان سنجی ساده برای یک الکتروموتور کوچک و یا پمپ کم حجم تنزل پیدا می کند در همه حال توجه به وضعیت لرزش دستگاه به همان اندازه اهمیت دارد که توجه به درجه حرارت و فشار خون در بدن مهم است و بی توجهی به آن به همان اندازه می تواند خطر آفرین باشد و باعث خرابی دستگاه و یا تحمیل خسارات سنگین برای تعمیر آن منجر شود .

در پتروشیمی بندرامام BIPC و در کارگاه ماشینهای حساس CRITICAL MACHINE WORKSHOP  که بخش لرزه نگاری نیز زیر مجموعه ای از آن کارگاه است از دستگاههای لزره نگاری آلمانی موسوم به " شنک SHCENK   "

استفاده می شد که در نوع خودش و در آن زمان دستگاههای کاملی بود و اندازه گیری و آنالیز و پرینت و خلاصه خیلای از کارهای لرزه نگاری را بطور خودکار انجام می داد و اگر هم ایرادی بود از نظر مهارتهای نیروی انسانی برای کار با آن دستگاهها بود وگرنه آن دستگاه عیب و ایرادی نداشتند . در حال حاضر حتما نمونه های مدرن تر آن دستگاهها در بازار وجود دارد .

اما نمونه های خیلی پیشرفته و  در عین حال ساده نیز به بازار آمده اند که نمونه اش همین نوسان سنج = لرزه نگاری جیبی قلمی است که شرکت معروف SKF آن را طراحی و کرده است . از این قلم ها که قیمت چندانی هم ندارند باید همه تعمیرکاران و حتی  بهره بردارها یک عدد  داشته باشند تا هر موقع که خواستند و لازم بود میران لرزش دستگاههای مختلف را بسادگی و با سرعت اندازه بگیرند موضوع قابل توجه این است که:

 برای اندازه گیری میزان نوسان ژنراتورها و توربین های بخار از : جدول ISO 10816-2  استفاده می کنیم

و برای لرزه نگاری ماشینهای گروههای چهارگانه از جدول ISO 10816-3  استفاده می کنیم .

 

 در زیر مطالبی در همین زمینه آمده است :

 

قلم  لرزه نگاری SKF یک قلم چندکاره است که که این امکان را می دهد که میزان لرزش دستگاه را که می تواند ناشی از مشکلات چرخشی و یا اشکالات ساختاری از قبیل نامتعادل بودن=  آنبالانس بودن عدم هم راستایی = MIS ALIGNMENT  - شل بودن =  LOOSENESS  و غیره است را اندازه گیری کند .

و قادر است که میزان لرزش را در فرکانس های بالاتر ( که ناشی از مشکلات یاتاقانهای غلطشی ROLLING BEARING  و چرخ دنده ها GEAR MESH PROBLEM   است ) را اندازه گیری نماید .

این روش اندازه گیری های چندگانه روشی موثر برای نظارت بر وضعیت کارکرد یاتاقانها و دستگاه را فراهم می کند . این قلم داده های دقیق و قابل اعتمادی را به شما می دهد که بر مبنای آن می توانید در مورد وضعیت تعمیر و نگهداری و آشکار سازی  زود هنگام مشکلاتی که در دستگاه پیش می آید قضاوت کرد .

اما برای  قضاوت باید  داده های بدست آمده را باید با مقادیر استاندارد مقایسه کرد که این مقادیر در استاندارهایی مانند ISO10816 -2  و ISO10816-3   که اولی برای توربین های بخار و ژنراتورهای بیش از 50MW با سرعت 1500 r/min – 3000 r/min – 3600r/min  مناسب است

که طبق جدول

 تا  1/4 mm/s  ناحیه ایمن است

از 2/8 – 3/8 mm/s  محدوده قابل قبول

و از 5/3 – 7/5 mm/s   ناحیه خطر

و از 8/5 – 11/8 mm/s    ناحیه صدمه دیدن دستگاه است

که البته این مقدار برای دورهای  1500 – 1800 rpm   این محدوده کوچک تر و برای دورهای 3000 – 3600 rpm  این محدوده کمی وسیع تر است .

این اطلاعات متناسب با استاندارد ISO10816 -2   است که با جستجو در اینترنت می توانید براحتی جدول آن را که رنگی است و هر محدوده را نیز با رنگ های سبز و زرد و قرمز نشان داده است پیدا نمود .

-       ماشینهای صنعتی با توان 15kw , و سرعت اسمی بین 120 rpm – 15000 rpm   به هنگامی که در سایت اندازه گیری می شوند تحت پوشش استانداردهای ISO 10816-3  می باشند .

ماشینهای را از این نظر می توان به چهار دسته تقسیم کرد :

گروه 1

دستگاههای بزرگ و ماشینهای الکتریکی با محورها =SHAFT  هایی بزرگتر از 315 میلی متر . که این ماشینها بطور معمول با یاتاقانهای ساده SLEEVE BEARING  تجهیز شده اند .

گروه 2-

ماشینهای با اندازه متوسط و ماشینهای الکتریکی که اندازه محور آنها بین 160 تا 315 میلی متر است . این ماشینها بطور معمول با یاتاقانهای غلطکی ROLLER BEARING ELEMENT که با سرعت بالای 600 RPM  کار می کنند تجهیز شده اند .

گروه 3-

پمپ هایی با ایمپلرهای چند پره ای و  با محرک های  مجزا که میزان توان مصرفی آنها بالای 15 KW  است .

ماشینهایی که در این گروه هستند به یاتاقانهای غلطشی و یا ساده مجهز شده اند .

گروه 4-

پمپ هایی با پروانه ها = ایمپلرهای چند پره ای و با محرک یکپارچه

این ماشینها غالبا دارای یاتاقان ساده SLEEVE BEARING  یا یاتاقان غلطشی هستند .

مشخصات :

پیکاپ لرزه نگار = از جنس پیزو الکتریک ( حس کننده یکپارچه شتاب )

طیف اندازه گیری = 1-55 MM/S  و RMS 0.06 – 3.00  in/s

میزان تقریب = تولورانس  بعلاوه منفی 10% در 80 هرتز

طیف فرکانسی

10 khz 30 khz

 باطری لیتیم با عمر 170 میلی آمپر در ساعت وزن دستگاه حدود 77 گرم = 7/2 اونس به همراه باطری

درجه حرارت محیط منهای 10 درجه سانتیگراد تا 50 درجه سانتیگراد

رطوبت نسبی 20% تا 90% .

مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 27 بهمن ماه 1387 پتروشیمی اروند ماهشهر

Www SKF .com /cm

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/۱۱/٢٧ - محمد توکلی