كارگاه ماشينهاي حساس

 

دستکاری بجای طراحی :

Thursday, July 03, 2008

 

دستکاری بجای طراحی :

 

بیشتر از 40 سال است که ما در این مملکت صنعت خودرو سازی داریم و این کار را با مونتاژ کردن در زمان شاه شروع کردیم و قرا ر بود که به طراحی بینجامد که بصورتی در آمد که اکنون می بینیم و من نام آن را

 " دستکاری در طرح های دیگران "  می نام . نمونه بارزش همین پژوی آر دی که اخیرا نامش را عوض کرده اند و شده است روآ و پیکان پژویی بوده است .

این روزها هم که سراغ پژو 206 رفته ایم و داریم ذره ذره قطعات اش را در داخل مونتاژ می کنیم .

و هنوز هم از طراحی حقیقی خبری نیست بالاخره کی می خواهیم یک پلاتفورم وطنی و کاملا ایرانی که طراحی خودمان باشد داشته باشیم خدا می داند !

و معلوم است که  این روند با وجود همه ادعاهای گزافی که در این مورد وجود دارد  ما را بجایی نمی رساند .

 

 مثلا آنهائیکه که پیکان و آردی سوار شده اند می دانند که موتور پیکان و اردی تقریبا زیاد تعریفی ندارند   ضمن اینکه  سیستم انتقال نیروی قدیمی و طراحی غلط بدنه  توان این ماشین را به هدر می دهد

کار زیادی نمی توان انجام داد فقط می توان کارهایی در حد تیونینگ روی آنها انجام داد مثلا :


یک دفرانسیل  تویوتایی + دیسک وصفحه دوو اسپیرو + گاردان سبکتر + گیربکس 5 دنده ساخت
گتراگ آلمان ( نه نیرو ی محرکه ) !  باید روی ان نصب کنید ضمن اینکه در این حالت ترمزها هم باید تقویت شوند این ها البته همانگونه که گفته شد کارهای انفرادی و شخصی است کار درست حذف کردن چرخه تولید این ماشین هاست که در مورد پیکان انجام گرفته و در مورد بقیه خودروهای نظیر آنها هم باید انجام گیرد

دیفرانسیل تویوتا خوبه البته مدل های مختلفی داره 9 . 10 . 11 برای پینیون و کرانویل اش  یادم نیست که نسبتهای متفاوتی داره که شتابی ترین 4.11 و سرعتی ترین 3.6 یا 3.5 دقیق یادم نیستکه باید با توجه به موتور و توانایی هاش و البته علاقه شخصی به شتاب یا سرعت یکی رو انتخاب کرد که هر کردوم مزایا و معایبی داره در ضمن این دیفرانسیل ها همشون رو با خوراندن قطعات تویوتا به پوسته پیکان درست میکنند  
البته من تنها فرقی که از نظر روانی با پیکان دیدم فقط به علت بلبرینگ و رولبرینگ های خوب  با اصطکاک کم بوده که شما می توانید این مشکل رو با بلبرینگ و رولبرینگ های اصل انگلیسی نه ایرانی حل کنید
دیفرانسیل های دیگه ای هم استفاده می شود  کرد که بیشتر برای موتور های تقویت شده  استفاده می گردد .

ایران است  و این خودروهایی که چندین دهه از فناوری روز دنیا عقب اند و از نظر قیمت با آنها برابری می کنند !!

 

...........................م.ت تیرماه 1387 –

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٤/۱۳ - محمد توکلی