كارگاه ماشينهاي حساس

 

اصطلاحات غلط و رایج در مکانیک :

 

Thursday, July 03, 2008

 

اصطلاحات غلط و رایج در مکانیک :

 

این اصطلاحات غلط آنچنان بین مردم جا افتاده است که عوض کردن آنها خیلی مشکل است و حتی کسانی که با شبکه و اینترنت کار می کنند و در رشته مهندسی درس خوانده اند و  با مکاینک بطور اصولی آشنا هستند هم این کلمات اشتباه را بکار می برند تا چه رسد به استادکار مکانیک بازاری که گاهی حتی سواد خواندن و نوشتن درست و حسابی هم ندارد !

نمونه اش در زیر آمده :

 مطمئن شو که آیا در گیربکس روغن گرایل !!  بمقداری که با باز کردن پیچ بغلی گیربکس به اندازه ایی که با فرو کردن انگشت نوک انگشتت روغنی میشه در غیر اینصورت لازمه بهش روغن اضافه بشه

 

و از این دست فراوان است عبارات و اصطلاحاتی که هر روزه و خصوصا در کارگاههای تعویض روغن و تعمیرگاههای مجاز و غیر مجاز خودرو از زبان استادکاران و مشتریان اشان شنیده می شود .

البته تا اینجای کار شاید زیاد ربطی به ما نداشته باشد اما نکته اینجاست که چون ما مراکز حرفه ای و علمی برای پرورش و آموزش استادکاران مکانیک و تکنسین ها نداریم ، اینگونه افراد را معمولا از بین کسانی بر می گزینیم که در بازار و همین مراکز آموزش دیده اند و آنها نیز با خودشان این اصطلاحات را به عرصه صنعت می آورند و بدانید که  مراکز صنعتی و صنایع و کارخانه های ما نباید محل اینگونه عبارات و اصطلاحات بازاری باشد چون این ها اگر هم جایی برای استفاده اشان وجود داشته باشد همان بازار است !

واحدهای  صنعتی باید از طریق مراکز علمی و دانشگاهی و آموزشکده های فنی و حرفه ای تغذیه شوند و افرادی که مهارتهای کاملا علمی و مطابق روز دارند در صنعت و تولید بکار گرفته شوند تا شاهد این اوضاع اسف بار کنونی نباشیم که عرصه صنعت و تولید این مرز و بوم به محلی برای سعی و خطا و کارآموزی افرادی تبدیل شود که با ندانم کاری های خود و با بی دانشی ها و بی تجربگی هایی که دارند این همه به دستگاهها و تجهیزات آسیب برسانند و حداقل کارآیی را هم نداشته باشند .

یادم می آید در آن زمان که در کارگاه ماشینهای حساس کار می کردم استادکاری داشتیم که کارش هم بد نبود البته در مقایسه با افراد دیگری که آنجا بودند بهر حال اطلاعات اش بیشتر بود و همه افتخارش این بود که قبلا تعمیرکار موتور لنج بوده است !

حالا موتور لنج  آنهم لنج هایی که مثلا در ماهشهر و بوشهر و آبادان رفت و آمد می کنند یک موتور دیزل قدیمی و از رده خارج است چه ارتباطی با ماشینهای حساسی چون توربین و کمپرسور و بلوور و نظایر آن دارد لابد بخاطر اینکه قطعاتی چون سیلندر و پیستون و شاتون در بین آنها مشترک است !

وگرنه چگونه یک تعمیرکار دیزل می تواند از پس تعمیر و نگهداری دستگاههای پیچیده ای چون توربین های گاز و بخار و انواع کمپرسورهای پروسس بر آید این پرسشی است که باید از این آقایان کرد ؟

و اینجاست که باید این مشکل اساسی را مطرح کنیم که در ایران جای آموزشکده های فنی و حرفه ای و کالج هایی که واسطه بین دبیرستان و دانشگاه باشند واقعا خالی است در گذشته کوشش هایی در این زمینه صورت گرفته بود اما ناتمام ماند و آنچه اکنون به عنوان سازمان آموزش فنی و حرفه ای داریم اولا خیلی محدود است و ثانیا مثلا خیلی کارهای دیگر حالت فرمالیته و رفع تکلیف دارد تا اینکه بخواهد گره گشای مشکلات فنی و حرفه ای جامعه ما باشد !

چون باید  این مراکز در همه شهرهای و روستاها گسترش یابد و تعداد و سطح کیفیت آنها بالا تر باشد و مراکز صنعتی خصوصی و دولتی را ملزم کنند که کارکنان اشان این دوره ها را طی کرده باشند و از آموزش استادکاران به شیوه سنتی و در محل کار دست بردارند که این شیوه دیگر کارآیی ندارد .

 

 

...........................م.ت تیرماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٤/۱۳ - محمد توکلی