كارگاه ماشينهاي حساس

 

IBP و FBP:

 

 

Thursday, April 26, 2007

IBP و FBP:

روغنهای ترکیبی با روغنهای معدنی رایج تفاوتهای اساسی دارند از جمله اینکه مواد ترکیبی از مولکولهای مصنوعی ساخته شده اند

  که قادرند همان روان کنندگی را که مولکولهای دینو هیدروکربن سنتی دارند ارائه دهند . روغن ترکیبی هیدروکربنی از زنجیره های حدود C4  تا C40  می باشد در ددرجه حرارت های بالا اجزایی که نقطه جوش پائینی دارند تبخیر می شوند و آنچه باقی می ماند برش های سنگین است . وقتی این برش جوشانده می شود ترکیبی غلیظ تر بوجود می آید و باقی مانده آن سوخته می شود . اغلب روغنهای ترکیبی مخلوطی از مواد دینو/ترکیبی هستند که برای جلوگیری از رسیدن به نقطه جوش  , مواد با نقطه جوش ÷ائین را از آن حذف می کنند . نقطه جوش اولیه روغن در حدود 200 درجه سانتیگراد است . و FBP در حدود 400 تا 450 درجه سانتیگراد است . همه اینها بستگی نوع ترکیب مخلوط و هدفی که از این ترکیب داشته ایم دارند . هر یک از سازنده ها محصولات خود را به نحو خاصی با هم ترکیب کرده و از طریق  تکنیک نقطه جوش واقعی استاندارد ASTM D2884  مورد آزمایش قرار می دهند  یا از طریق شبیه سازی تقطیر برای تعیین IBP و FBP در برابر حرارت این کار را انجام دهند . هر سازنده ای نوع خاصی از ترکیب برش ها را مورد استفاده قرار می دهد .

مخلوط مواد ترکیبی قیمتی بین 2 تا 4 دلار برای هر لیتر دارند .به برچسب این روغن های نگاه کنید بر روی این برچسب توضیح داده شده است که این روغن از نوع ترکیبی است روغنهایی که تماما ترکیبی هستند عموما در اثر حرارت صرف , دچار خرابی و تجزیه نمی شوند اما اگر برخی عوامل دیگر وجود داشته باشند این امکان می تواند پیش آید . هم روغن های ترکیبی و هم روغن های سنتتیک باعث بروز نشتی نمی شوند ولی ممکن است در اثر وجود عوامل دیگر و از جمله مواد شوینده دچار نشت دهندگی شوند . در این مورد نیز باید نگاهی به مشخصاتی که سازنده نوشته است بیندازیم برای اتومبیل هایی که مسافت های زیادی را طی می کنند شما باید بدنبال روغن های عاری از مواد شوینده باشید برای این کار لازم است برچسب های روغتها را مورد مقایسه قرار دهید .

روغنهایی که تماما سنتتیک هستند معمولا ترکیب هایی عاری از مواد شوینده می باشند و در واقع اینگونه روغنها از خود رسوبات و باقی مانده ای به جا می گذارند . و این بر روی مشخصه برشی روغن هم در مجموع اثر می گذارد .

مخلوط ها عموما با استفاده از مواد شوینده  ساخته می شوند که به پاک کردن رسوبات کمک می کند . و سبب تخلیه و تمیز کردن رسوبات ناشی از روغنهای دینوی قدیمی می شود . و به همین جهت است که شما نشانه هایی از نشت دادن یا سوختگی روغن را مشاهده می کنید .

هر گاه شما چنین حالتی را مشاهده کردید باید بدانید که با مشکلی مواجه شده اید این فقط یک نقاب است و شما قادر به دیدن ان نیستید برگردیم به روغنهایی که بر پایه دینو شاخته شده اند و بدون مواد پاک کننده هستند . که بسته به نوع مشکلی که پیش آمده این مشکل ممکن است حل شود و یا لاینحل باقی بماند . نشتی که در ساقه وجود دارد  احتمالا متوقف خواهد شد اما نشت دادن از انتهای میل لنگ ادامه خواهد داشت شما می توانید ا حلال  روغن مار که حاوی اتیل استات است استفاده کنید . تا این اشکال را دور نمائید اما در حالت کلی هر گونه نشتی صرف نظر از علت آن نشتی محسوب می شود چون وجود حلال ها باعث نرم شدن لاستیک های نشت بندی می شود و در ضمن نشت بندها را مستعد سایش و فرسودگی بیشتر می کند و به همین جهت است که اینگونه نشت بندها زودتر از انچه قبلا اتفاق می افتاد فرسوده و خراب می شوند . هرگاه شما در این شرایط قراردارید باید برنامه ای را ترتیب دهید که مقداری پول برای ترمیم این نشت بندها کنار بگذارید در مورد نشت بندها ساقه و سطحی  می توانید خودتان وارد عمل شوید اما در مورد نشت بندهایی که در بخش های عمیق تری قرار دارند باید از دیگران کمک بگیرید . این کار مقداری هزینه در پی خواهد داشت اما به هزینه اش می ارزد .

این کار باعث می شود که موتور خودروی شما همچنان نو مانند روزهای اول باقی بماند . من تجربیاتی در زمینه کار با روغنها  و ساخت موتور را داشته ام و دارای تجربیات دست اولی در مورد تفاوت بین روغنها دارم اینها تجربیاتی واقعی هستند اما  موردی می تواند مشخصه های متفاوتی داشته باشد و در هر مورد هم لازم است که این مشخصه های خاص مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرید حتی اگر شما همچنان از روغنهای  قدیمی استفاده می کنید لازم است که هر از چندگاهی آن را تعویض کنید و بدین ترتیب می توانید تا مدتها راحت و آسوده  خاطر باشید

 

.....................................................ترجمه از م.ت 27 آذرماه 1385

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/٢/٦ - محمد توکلی