كارگاه ماشينهاي حساس

 

موضوع : توربو کمپرسور واحد آروماتیک شرکت پتروشیمی BIPC

 موضوع :  توربو کمپرسور  واحد آروماتیک شرکت پتروشیمی BIPC

 به : شرکت تویو

از : کارگاه ماشین های حساس پتروشیمی بندرامام BIPC

 موضوع : ارتعاش غیر طبیعی توربوکمپرسور واحد آروماتیک

 این  توربو کمپرسور به مدت  10 سال  در واحد آروماتیک  در حال کار بوده است . در این مدت  وضعیت همراستایی آن بصورت  زیر بوده است:

RUN measurement; 1.4 mm

Face measurement: 0.50 mm

ضمنا دستگاه  در این مدت وبا همین شرایط  همراستایی هیچگونه مشکل ارتعاشی نداشته  است !

اما بعد از انجام تعمیرات اساسی روی این توربو کمپرسور ، و راه اندازی توربین بدون اتصال به کمپرسور ( چرخش آزاد ) مشاهده شد که میزان ارتعاش یاتاقان انتهایی توربین بالا رفته است و به همین علت توربین از سرویس خارج میشد !

با توجه به مطالب گفته شده در بالا ، پرسش هایی وجود دارد که تقاضا داریم به آنها پاسخ داده و راهنمایی لازم را اراده نمائید :

1-    چرا با وجود اینکه میزان همراستایی توربوکمپرسور مناسب نبوده است ولی سالها بدون مشکل کار می کرده است ؟

2-    بعد از انجام تعمیرات اساسی ، توربوکمپرسور به مدت 5 ساعت با استفاده از گاز نیتروژن راه اندازی شد ودچار ارتعاش شد . چه عواملی باعث بوجود آمدن این ارتعاش شده است ؟

3-    آیا می توان همراستایی  توربوکمپرسور را بدون باز کردن اتصالات ورودی و خروجی آن و با استفاده از جک های هیدرولیک و بریدن dowel های آن انجام داد ؟  

4-    با توجه به اینکه از ابتدای شروع کار توربوکمپرسور هیچگونه عملیات اصلاحی بر روی خطوط متصل به توربوکمپرسور انجام نگرفته است علت تغییر همراستایی دستگاه چیست ؟

5-    اگر امکان جا زدن dowel ها نباشد روش مناسب برای نگهداری pad  های زیر کمپرسور چیست ؟

6-    با توجه به توان ( اسب بخار ) این توربو کمپرسور ، میزان مجاز لقی زیر پایه های متحرک کمپرسور چقدر است ؟

7-    در پایان اگر پیشنهادی در مورد بهتر شدن وضعیت کار کرد این توربوکمپرسور دارید که بتواند باعث کاهش ارتعاش دستگاه شود ارائه نمائید .

 

To: TOYO company

From: BIPC petrochemical complex ‘Mahshahr – Iran

 

SUBJECT:

 Aromatic plant Turbo compressor abnormal vibration

Located in petrochemical company BIPC- MAHSHAHR – IRAN

Dear Sir:

Hi

 Our turbo compressor has been working successfully for 10 years in aromatic plant. The alignment was as follows:

RUN measurement; 1.4 mm

Face measurement: 0.50 mm

Also at that time with these conditions, there isn’t any vibration and the device is working properly!

But after overhaul and major repairs on the turbo compressor …. 

Turbine connected to a compressor (free run test performed) results showed that the final turbine bearing’s vibration is high and therefore the turbine was out of service!

According to the above information, there are some questions which we request you to answer and provide necessary guidance and recommendations

1.  Why, despite of the turbo compressor alignment was not perfect, but device has worked for many years without any problem?!!

2. After overhaul we start device with Nitrogen gas and machine operating for 5 hours and then began vibrating. What factors caused for this vibration?

3. Is it possible performing alignment without dismantle inlet and outlet connections? 

2.  Is it possible to simply using hydraulic jacks for lifting device or cutting dowel?

4. It should be noted that no corrective action is taken on machine... so why misalignment was occurred?!!
5. If it is not possible to foist dowel pad ‘what is the proper procedure   to maintain the compressor pads?
6. With respect to the machine horse power (hp), what is the allowable clearance under the removable base?
7. Finally, if you have any suggestions to improve the working of the machine and decreasing vibration please don’t hesitate! Inform us...

 

With best regard and Acknowledgement ‘thank you so match

BIPC CRITICAL MACHINARY WORKSHOP

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳٩٤/۱/٢٥ - محمد توکلی

ظرفیت کمپرسورها

 

ظرفیت کمپرسورها

دسته بندی کمپرسورها از نظر ظرفیت

-         ظرفیت  کمپرسورها را بر اساس فوت مکعب در دقیقه CF/M یا با مکعب در ساعت CF/H  یا متر مکعب در ساعت اندازه می گیرند

 

مقدمه :

ظرفیت کمپرسورها و دسته بندی  آن ها بستگی به نوع کمپرسوری دارد که مورد بحث است مثلا اگر کمپرسور تبرید ( خنک کننده ) باشد معمولا ظرفیت ان را بر اساس تن محاسبه می کنند یا اگر کمپرسور هوا باشد با واحدهای فوت مکعب در دقیقه CF/M یا با مکعب در ساعت CF/H  یا متر مکعب در ساعت اندازه می گیری  می شود . مثلا کمپرسور گاز نیروگاه برق UT در واحد آب نیرو در BIPC ظرفیت اش یک میلیون و 60 هزار متر مکعب در ساعت است که می تواند هوای مورد نیاز یک توربیتن گاز 85 مگاواتی  تامین کند .

کمپرسورهای هوای فشرده هم که برای راه تولیدهوای فشرده جهت ابزارهای بادی _ جک همر jack hammer  و آچارهای بادی و دریل های بادی و رنگ آمیزی و سند بلاست sand blast  مورد استفاده است هستند  را با همین  فوت مکعب در دقیقه اندازه گیری می کنند .

 

 

ظرفیت کمپرسور هوا را با استفاده از میزان هوای آزاد ( در سطح دریا ) که کمپرسور می تواند در یک فشار معین معمولا 100 psi/min و تحت دمای 68 فارنهایت و رطوبت نسبی 38% از خود عبور دهد می سنجند .

این ظرفیت را بر اساس فوت مکعب در دقیقه) cubic feet perminute  (cfm  , محاسبه می کنند  و معمولا جزء مشخصت اصلی کمپرسور است . تعداد ابزار پنیوماتیکی که می توانند همزمان با این کمپرسور هوا کار کنند بستگی به مقدار هوایی دارد که این ابزار ها نیاز دارند ( مثلا جک همر و یا ابزارهای بادی مثل آچارهای بادی )  مثلا یک دریل 55 پوند مخصوص صخره نیاز به 95 فوت مکعب در دقیقه هوای با فاشر 80 پی اس آی دارد .

و کمپرسوری که 210 فوت معکب در دقیقه هوا  تولید می کند برای راه اندازی دو تا از این دریل های بادی مناسب است چون وقتی دو دریل به هم کار می کنند تنها به 190 فوت مکعب در دقیقه هوا نیاز دارند

COMPRESSOR  CAPACITYThe capacity of an air compressor is determined bythe amount of free air (at sea level) that it can compressto a specified pressure, usually 100 psi per minute, underthe conditions of 68°F and a relative humidity of 38percent. This capacity is expressed in cubic feet perminute  (cfm)  and  is  usually  included  in  thenomenclature  of  the  compressor.The number of pneumatic tools that can be operatedat one time from an air compressor depends on the airrequirements of each tool; for example, a 55-pound classrock drill requires 95 cfm of air at 80 psi. A 210-cfmcompressor can supply air to operate two of the drills,because  their  combined  requirements  is  190  cfm.

............ترجمه از محمد توکلی 22 فرودین ماه 1394 – بانک ماشین  آلات

منابع :

http://enginemechanics.tpub.com/14081/css/14081_390.htm

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳٩٤/۱/٢٢ - محمد توکلی