كارگاه ماشينهاي حساس

 

EM/PM انواع تعمیر و نگهداری

 

Wednesday, July 09, 2008

 

انواع تعمیر و نگهداری :ALL KIND OF MAINTENANCE

 

EM/PM



 

نگهداری و تعمیرات اضطراری  Emergency Maintenance

 

 منظور از تعمیر و نگهداری اضطراری موقعی است که دستگاه  بطور ناگهانی از کار افتاده باشد و یا عملکرد مورد نظر را نداشته باشد و  چون در سرویس قرار داشتن این دستگاه نقش مهمی در خط تولید و مثلا فرآیند تولید پلیمر دارد  لازم است برای اینکه در امر تولید اخلالی پیش نیاید  در حداقل زمان ممکن  بتوان دستگاه را  تعمیر یا جایگزین کرد. از آنجایی که این نوع نت هنگامی اجرا می شود که  دستگاه از کار می افتد به آن نت زمان شکست (خرابی) یا فروپاشی   Breakdown Maintenance نیز می گویند.

این روش کاملا خنثی (غیرقابل برنامه ریزی) است و فقط در هنگام خرابی تجهیزات است که اینگونه نت نقش ایفا می کند. این راهبرد دارای وظایف دائمی نگهداری و تعمیرات (نت) نیست و همچنین با نام راهبرد نت غیر برنامه ای قابل نامگذاری است و برای بهتر شدن وضعیت کارخانه و تولید ، نت اصلاحی بر روی تجهیزات انجام می شود .بنابراین ، اینگونه فعالیتها می تواند مجموعه ای از فعالیتهای تعمیر ، بازسازی و جایگزینی مجموعه ها باشد.این راهبرد برای اعمال فعالیتهای نت اصلاحی و هنگامی که فقط جهت رفع یک خرابی و رفع توقف کار یک دستگاه مورد نظر باشد، کاربرد دارد.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  = Preventive Maintenance

 

نت پیشگیرانه تعمیرات برنامه ریزی شده برای دستگاهها و تجهیزات است که برای بهبود عمر دستگاه و پرهیز از فعالیتهای تعمیراتی برنامه ریزی نشده یا اضطرای، طراحی شده است.هدف در نت پیشگیرانه اطمینان یافتن از تولید محصول با کیفیت مورد انتظار و تحویل محصول در زمان پیش بینی شده می باشد ، در واقع نت پیشگیرانه علاج واقعه قبل از وقوع است. در نت پیشگیرانه فعالیتهایی نگهداری و تعمیرات بصورت برنامه ریزی شده  جهت پیشگیری از اینکه تجهیزات و دستگاهها به نقطه بحرانی برسند و باعث ایجاد محصول نامنطبق و یا توقف خط تولید شوند، صورت می پذیرند.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه =PM=PREVENTIVE MAINTENANCE =تعمیر و نگهداری تا فروپاشی  = Breakdown Maintenance=BM

 

روشی منظم و  برنامه ریزی و زمانبندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی که در جهت حفظ شرایط بهینه تجهیزات و تأسیسات با توجه به موارد زیر طراحی گردیده است :

حداقل نمودن تولیدات از دست رفته که ناشی از خرابی و از کارافتادگی تجهیزات و تأسیسات می باشد.

تأمین و تضمین عمر مفید و قانونی تجهیزات سرمایه ای

 

نت پیشگیرانه

این روش طیف گسترده ای را در بر می گیرد که شامل بازرسی دوره ای و زمانی از سایت و لوازم و تجهیزات ، جهت جلوگیری از احتمال خراب شدن آنها بر اثر فرسودگی و کهنگی  و یا شرایط دیگر.  کاراندازی مداوم تجهیزات و تأسیسات و جلوگیری از حوادثی که بر اثر خرابی تجهیزات پیش می آیند.

ارائه سرویس تعمیراتی برای راه اندازی در هنگامی که آنها هنوز بطور جدی از کار نیافتاده اند.

این راهبرد نگهداری و تعمیرات (نت) بر پایه زمان استوار است و در آن براساس دوره های زمانی از پیش تعریف شده ، تجهیزات از خط تولید خارج و مورد بازرسی قرار می گیرند . براساس بازرسی صورت پذیرفته تعمیرات لازم انجام و تجهیزات دوباره به خط تولید باز برمی گردند . بنابراین براساس این راهبرد نگهداری و تعمیرات (نت) تعویض قطعات ، بازسازی و تعمیر اساسی یک ماشین در دوره زمانی قطعی بوده و صرف نظر از شرایط کارکردی دستگاه ، در زمان مقرر عملیات لازمه بر روی آن انجام می شود.هرچند این یک استراتژی مناسب بوده ولی حتی یک خطای پنج درصدی در برآورد زمان مناسب تعمیر می تواند باعث افزایش زیاد هزینه های کارخانه گردد . با این اوصاف برخی از اینگونه فعالیتهای پیشگیرانه همانند تنظیمات، کالیبراسیون و بازرسیهای سالانه (دو سالانه) دیگهای بخار ضروری و جزء الزامات می باشد.

 

کلمات کلیدی :

تعمیر و نگهداری اضطراری = EM = EMERGENCY MAINTENANCE

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه =PM=PREVENTIVE MAINTENANCE

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه فراگیر = TPM=TOTAL PREVENTIVE MAINTENANCE

تعمیر و نگهداری تا فروپاشی  = Breakdown Maintenance=BM

 

 

..........................محمد توکلی تیرماه 1387 – ماهشهر – BIPC

منابع :

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٤/٢٠ - محمد توکلی

دستکاری بجای طراحی :

Thursday, July 03, 2008

 

دستکاری بجای طراحی :

 

بیشتر از 40 سال است که ما در این مملکت صنعت خودرو سازی داریم و این کار را با مونتاژ کردن در زمان شاه شروع کردیم و قرا ر بود که به طراحی بینجامد که بصورتی در آمد که اکنون می بینیم و من نام آن را

 " دستکاری در طرح های دیگران "  می نام . نمونه بارزش همین پژوی آر دی که اخیرا نامش را عوض کرده اند و شده است روآ و پیکان پژویی بوده است .

این روزها هم که سراغ پژو 206 رفته ایم و داریم ذره ذره قطعات اش را در داخل مونتاژ می کنیم .

و هنوز هم از طراحی حقیقی خبری نیست بالاخره کی می خواهیم یک پلاتفورم وطنی و کاملا ایرانی که طراحی خودمان باشد داشته باشیم خدا می داند !

و معلوم است که  این روند با وجود همه ادعاهای گزافی که در این مورد وجود دارد  ما را بجایی نمی رساند .

 

 مثلا آنهائیکه که پیکان و آردی سوار شده اند می دانند که موتور پیکان و اردی تقریبا زیاد تعریفی ندارند   ضمن اینکه  سیستم انتقال نیروی قدیمی و طراحی غلط بدنه  توان این ماشین را به هدر می دهد

کار زیادی نمی توان انجام داد فقط می توان کارهایی در حد تیونینگ روی آنها انجام داد مثلا :


یک دفرانسیل  تویوتایی + دیسک وصفحه دوو اسپیرو + گاردان سبکتر + گیربکس 5 دنده ساخت
گتراگ آلمان ( نه نیرو ی محرکه ) !  باید روی ان نصب کنید ضمن اینکه در این حالت ترمزها هم باید تقویت شوند این ها البته همانگونه که گفته شد کارهای انفرادی و شخصی است کار درست حذف کردن چرخه تولید این ماشین هاست که در مورد پیکان انجام گرفته و در مورد بقیه خودروهای نظیر آنها هم باید انجام گیرد

دیفرانسیل تویوتا خوبه البته مدل های مختلفی داره 9 . 10 . 11 برای پینیون و کرانویل اش  یادم نیست که نسبتهای متفاوتی داره که شتابی ترین 4.11 و سرعتی ترین 3.6 یا 3.5 دقیق یادم نیستکه باید با توجه به موتور و توانایی هاش و البته علاقه شخصی به شتاب یا سرعت یکی رو انتخاب کرد که هر کردوم مزایا و معایبی داره در ضمن این دیفرانسیل ها همشون رو با خوراندن قطعات تویوتا به پوسته پیکان درست میکنند  
البته من تنها فرقی که از نظر روانی با پیکان دیدم فقط به علت بلبرینگ و رولبرینگ های خوب  با اصطکاک کم بوده که شما می توانید این مشکل رو با بلبرینگ و رولبرینگ های اصل انگلیسی نه ایرانی حل کنید
دیفرانسیل های دیگه ای هم استفاده می شود  کرد که بیشتر برای موتور های تقویت شده  استفاده می گردد .

ایران است  و این خودروهایی که چندین دهه از فناوری روز دنیا عقب اند و از نظر قیمت با آنها برابری می کنند !!

 

...........................م.ت تیرماه 1387 –

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٤/۱۳ - محمد توکلی

اصطلاحات غلط و رایج در مکانیک :

 

Thursday, July 03, 2008

 

اصطلاحات غلط و رایج در مکانیک :

 

این اصطلاحات غلط آنچنان بین مردم جا افتاده است که عوض کردن آنها خیلی مشکل است و حتی کسانی که با شبکه و اینترنت کار می کنند و در رشته مهندسی درس خوانده اند و  با مکاینک بطور اصولی آشنا هستند هم این کلمات اشتباه را بکار می برند تا چه رسد به استادکار مکانیک بازاری که گاهی حتی سواد خواندن و نوشتن درست و حسابی هم ندارد !

نمونه اش در زیر آمده :

 مطمئن شو که آیا در گیربکس روغن گرایل !!  بمقداری که با باز کردن پیچ بغلی گیربکس به اندازه ایی که با فرو کردن انگشت نوک انگشتت روغنی میشه در غیر اینصورت لازمه بهش روغن اضافه بشه

 

و از این دست فراوان است عبارات و اصطلاحاتی که هر روزه و خصوصا در کارگاههای تعویض روغن و تعمیرگاههای مجاز و غیر مجاز خودرو از زبان استادکاران و مشتریان اشان شنیده می شود .

البته تا اینجای کار شاید زیاد ربطی به ما نداشته باشد اما نکته اینجاست که چون ما مراکز حرفه ای و علمی برای پرورش و آموزش استادکاران مکانیک و تکنسین ها نداریم ، اینگونه افراد را معمولا از بین کسانی بر می گزینیم که در بازار و همین مراکز آموزش دیده اند و آنها نیز با خودشان این اصطلاحات را به عرصه صنعت می آورند و بدانید که  مراکز صنعتی و صنایع و کارخانه های ما نباید محل اینگونه عبارات و اصطلاحات بازاری باشد چون این ها اگر هم جایی برای استفاده اشان وجود داشته باشد همان بازار است !

واحدهای  صنعتی باید از طریق مراکز علمی و دانشگاهی و آموزشکده های فنی و حرفه ای تغذیه شوند و افرادی که مهارتهای کاملا علمی و مطابق روز دارند در صنعت و تولید بکار گرفته شوند تا شاهد این اوضاع اسف بار کنونی نباشیم که عرصه صنعت و تولید این مرز و بوم به محلی برای سعی و خطا و کارآموزی افرادی تبدیل شود که با ندانم کاری های خود و با بی دانشی ها و بی تجربگی هایی که دارند این همه به دستگاهها و تجهیزات آسیب برسانند و حداقل کارآیی را هم نداشته باشند .

یادم می آید در آن زمان که در کارگاه ماشینهای حساس کار می کردم استادکاری داشتیم که کارش هم بد نبود البته در مقایسه با افراد دیگری که آنجا بودند بهر حال اطلاعات اش بیشتر بود و همه افتخارش این بود که قبلا تعمیرکار موتور لنج بوده است !

حالا موتور لنج  آنهم لنج هایی که مثلا در ماهشهر و بوشهر و آبادان رفت و آمد می کنند یک موتور دیزل قدیمی و از رده خارج است چه ارتباطی با ماشینهای حساسی چون توربین و کمپرسور و بلوور و نظایر آن دارد لابد بخاطر اینکه قطعاتی چون سیلندر و پیستون و شاتون در بین آنها مشترک است !

وگرنه چگونه یک تعمیرکار دیزل می تواند از پس تعمیر و نگهداری دستگاههای پیچیده ای چون توربین های گاز و بخار و انواع کمپرسورهای پروسس بر آید این پرسشی است که باید از این آقایان کرد ؟

و اینجاست که باید این مشکل اساسی را مطرح کنیم که در ایران جای آموزشکده های فنی و حرفه ای و کالج هایی که واسطه بین دبیرستان و دانشگاه باشند واقعا خالی است در گذشته کوشش هایی در این زمینه صورت گرفته بود اما ناتمام ماند و آنچه اکنون به عنوان سازمان آموزش فنی و حرفه ای داریم اولا خیلی محدود است و ثانیا مثلا خیلی کارهای دیگر حالت فرمالیته و رفع تکلیف دارد تا اینکه بخواهد گره گشای مشکلات فنی و حرفه ای جامعه ما باشد !

چون باید  این مراکز در همه شهرهای و روستاها گسترش یابد و تعداد و سطح کیفیت آنها بالا تر باشد و مراکز صنعتی خصوصی و دولتی را ملزم کنند که کارکنان اشان این دوره ها را طی کرده باشند و از آموزش استادکاران به شیوه سنتی و در محل کار دست بردارند که این شیوه دیگر کارآیی ندارد .

 

 

...........................م.ت تیرماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٤/۱۳ - محمد توکلی

جوشکاری تیگ – میگ = جوش آرگون

 

Sunday, June 22, 2008

 

Gas tungsten arc welding (GTAW) TIG tungsten inert gas =

جوشکاری تیگ – میگ = جوش آرگون

 

 

مقدمه :

 

جوش کاری میگ و تیگ که با همین نام اختصاری TIG و MIG مورد استفاده قرار می گیرد در ایران و در بین استادکاران به جوشکاری آرگون یا جوش کد معروف است و این بدان دلیل است که در این روش از گاز خنثی آرگون برای پوشش دادن به منطقه جوش و حفاظت چله جوش از تماس مسقیم با هوا استفاده می شود در واقع گاز آزگون باعث ایزوله شدن محیط جوش از اتمسفر می گردد و بدین ترتیب امکان ایجاد حفره های ریز در جوش از بین می رود و جوشی با کیفیت خیلی بالا پدید می آید مثلا در جوشکاری های حساس مورد استفاده در قطعات هواپیما و توربین گاز و بخار و ماشینهای دوار ازکه منطقه جوش تحت شرایط دشوار قرار می گیرد این روش کاربرد زیادی دارد یکی از این کابردهای خاص بر روی لوله های فولادی دیگهای بخار یا بر روی قطعات آلومینیمی کلد COLD BOX در واحد تفکیک نیتروژن از اتمسفر و تولید نیتروژن است . بهر حال جوشکاری آرگون در صنعت و خصوصا صنایع پتروشیمی کاربردهای فراوانی دارد در زیر معرفی کوتاهی از این جوش صورت گرفته است :

 

 

 

 

 

جوشکاری با قوس تنگستن این روش جوشکاری را به اختصار تیگ هم می گویند که مختصر شده :

  جوشکاری تنگستن با استفاده از گاز خنثی tungsten inert gas (TIG) welding

است . در این روش از یک الکترود تنگستن که غیر موردمصرف قرار نمی گیرد استفاده می شود .

چون در این روش جوشکاری از گاز خنثی آرگون برای ایجاد پوشش در اطراف جوش استفاده می شود تا امکان بروز حفره در داخل جوش = PROSITY  می شود .

 

در این روش جوشکاری همانگونه که گفته شد ناحیه جوشکاری با استفاده از پوششی از گاز ( که معمولا یکی از گاز خنثی مثل  آرگون است ) ازمواد آلاینده موجود در اتمسفر حفظ می شود در این روش از تغذیه با میله ای جوشکاری توسط دستگاه استفاده می شود .

منبع تغذیه جوشکاری با جریان ثابت از طریق یک ستون به دو سر قوس اعمال می شود . و گازهای بشدن یونیزه شده و بخارات فلز به حالت پلاسما در می آیند .

 

GTAW اغلب برای استفاده در جوشکاری قطعات فولادی و فلزات سبک مانند آلومینیم منیزیم و آلیاژهای مس مورد استفاده قرار می گیرد

در این فرآیند به اپراتور جوشکاری این امکان داده می شود که  در مقایسه با سایر روشهای جوشکاری مانند جوشکاری قوس الکتریکی کنترل بهتری روی جوش وجود داشته باشد .  و این امکان فراهم می شود که جوش قوی تری و با کیفیت بالاتری را بوجود آورد .

اما GTAW جوش تنگستن = یا جوش آرگون در مقایسه با دیگر روشهای جوشکاری ؛ دارای پیچیدگی و سختی بیشتری است ضمن اینکه انجام این جوش کند تر و با آهستگی همراه است و مشعل جوشکاری آن نیز با جوش های معمولی تفاوت دارد و تمرکز جوش آن بیشتر است و تغذیه الکترود جوشکاری بطور خودکار صورت می گیرد .

 

 

 

.........................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 2 تیرماه 1387 ماهشهر BIPC

منابع :

http://www.creativeinst.com/english/tig.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_tungsten_arc_welding

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/٤/٢ - محمد توکلی