كارگاه ماشينهاي حساس

 

IBP و FBP:

 

 

Thursday, April 26, 2007

IBP و FBP:

روغنهای ترکیبی با روغنهای معدنی رایج تفاوتهای اساسی دارند از جمله اینکه مواد ترکیبی از مولکولهای مصنوعی ساخته شده اند

  که قادرند همان روان کنندگی را که مولکولهای دینو هیدروکربن سنتی دارند ارائه دهند . روغن ترکیبی هیدروکربنی از زنجیره های حدود C4  تا C40  می باشد در ددرجه حرارت های بالا اجزایی که نقطه جوش پائینی دارند تبخیر می شوند و آنچه باقی می ماند برش های سنگین است . وقتی این برش جوشانده می شود ترکیبی غلیظ تر بوجود می آید و باقی مانده آن سوخته می شود . اغلب روغنهای ترکیبی مخلوطی از مواد دینو/ترکیبی هستند که برای جلوگیری از رسیدن به نقطه جوش  , مواد با نقطه جوش ÷ائین را از آن حذف می کنند . نقطه جوش اولیه روغن در حدود 200 درجه سانتیگراد است . و FBP در حدود 400 تا 450 درجه سانتیگراد است . همه اینها بستگی نوع ترکیب مخلوط و هدفی که از این ترکیب داشته ایم دارند . هر یک از سازنده ها محصولات خود را به نحو خاصی با هم ترکیب کرده و از طریق  تکنیک نقطه جوش واقعی استاندارد ASTM D2884  مورد آزمایش قرار می دهند  یا از طریق شبیه سازی تقطیر برای تعیین IBP و FBP در برابر حرارت این کار را انجام دهند . هر سازنده ای نوع خاصی از ترکیب برش ها را مورد استفاده قرار می دهد .

مخلوط مواد ترکیبی قیمتی بین 2 تا 4 دلار برای هر لیتر دارند .به برچسب این روغن های نگاه کنید بر روی این برچسب توضیح داده شده است که این روغن از نوع ترکیبی است روغنهایی که تماما ترکیبی هستند عموما در اثر حرارت صرف , دچار خرابی و تجزیه نمی شوند اما اگر برخی عوامل دیگر وجود داشته باشند این امکان می تواند پیش آید . هم روغن های ترکیبی و هم روغن های سنتتیک باعث بروز نشتی نمی شوند ولی ممکن است در اثر وجود عوامل دیگر و از جمله مواد شوینده دچار نشت دهندگی شوند . در این مورد نیز باید نگاهی به مشخصاتی که سازنده نوشته است بیندازیم برای اتومبیل هایی که مسافت های زیادی را طی می کنند شما باید بدنبال روغن های عاری از مواد شوینده باشید برای این کار لازم است برچسب های روغتها را مورد مقایسه قرار دهید .

روغنهایی که تماما سنتتیک هستند معمولا ترکیب هایی عاری از مواد شوینده می باشند و در واقع اینگونه روغنها از خود رسوبات و باقی مانده ای به جا می گذارند . و این بر روی مشخصه برشی روغن هم در مجموع اثر می گذارد .

مخلوط ها عموما با استفاده از مواد شوینده  ساخته می شوند که به پاک کردن رسوبات کمک می کند . و سبب تخلیه و تمیز کردن رسوبات ناشی از روغنهای دینوی قدیمی می شود . و به همین جهت است که شما نشانه هایی از نشت دادن یا سوختگی روغن را مشاهده می کنید .

هر گاه شما چنین حالتی را مشاهده کردید باید بدانید که با مشکلی مواجه شده اید این فقط یک نقاب است و شما قادر به دیدن ان نیستید برگردیم به روغنهایی که بر پایه دینو شاخته شده اند و بدون مواد پاک کننده هستند . که بسته به نوع مشکلی که پیش آمده این مشکل ممکن است حل شود و یا لاینحل باقی بماند . نشتی که در ساقه وجود دارد  احتمالا متوقف خواهد شد اما نشت دادن از انتهای میل لنگ ادامه خواهد داشت شما می توانید ا حلال  روغن مار که حاوی اتیل استات است استفاده کنید . تا این اشکال را دور نمائید اما در حالت کلی هر گونه نشتی صرف نظر از علت آن نشتی محسوب می شود چون وجود حلال ها باعث نرم شدن لاستیک های نشت بندی می شود و در ضمن نشت بندها را مستعد سایش و فرسودگی بیشتر می کند و به همین جهت است که اینگونه نشت بندها زودتر از انچه قبلا اتفاق می افتاد فرسوده و خراب می شوند . هرگاه شما در این شرایط قراردارید باید برنامه ای را ترتیب دهید که مقداری پول برای ترمیم این نشت بندها کنار بگذارید در مورد نشت بندها ساقه و سطحی  می توانید خودتان وارد عمل شوید اما در مورد نشت بندهایی که در بخش های عمیق تری قرار دارند باید از دیگران کمک بگیرید . این کار مقداری هزینه در پی خواهد داشت اما به هزینه اش می ارزد .

این کار باعث می شود که موتور خودروی شما همچنان نو مانند روزهای اول باقی بماند . من تجربیاتی در زمینه کار با روغنها  و ساخت موتور را داشته ام و دارای تجربیات دست اولی در مورد تفاوت بین روغنها دارم اینها تجربیاتی واقعی هستند اما  موردی می تواند مشخصه های متفاوتی داشته باشد و در هر مورد هم لازم است که این مشخصه های خاص مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرید حتی اگر شما همچنان از روغنهای  قدیمی استفاده می کنید لازم است که هر از چندگاهی آن را تعویض کنید و بدین ترتیب می توانید تا مدتها راحت و آسوده  خاطر باشید

 

.....................................................ترجمه از م.ت 27 آذرماه 1385

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/٢/٦ - محمد توکلی

مکانیک ها و تکنیسن های


کتابچه دستی چشم اندازهای شغلی

 

Thursday, April 26, 2007

 

Diesel Service Technicians and Mechanics

مکانیک ها و تکنیسن های سرویسکاری موتور دیزل

مقدمه :

جامعه ما چنان گرفتار سنت های دست وپاگیر می باشد که حتی هنگامی هم که پدیده های صنعتی به درون آن پا می گذارند در چنبره این رفتارهای سنتی گرفتار می آیند و یکی از نمودهای بارز این واقعیت ؛ جایگاهی است که صنعتگران ما بطور عام و  استاد کاران  و تکنیسن های مکانیک بطور خاص دارند . الان در اینجا وضع به گونه ای است که ما تشکیلات منسجم و سیستماتیکی برای تربیت مکانیک و استادکارانی که برای تعمیرات انواع خودروها مورد نیازند نداریم .

کافی است نگاهی به اغلب این تعمیرکاران بیندازید که تقریبا تمامی آنها بطور تجربی کار را یاد گرفته اند و هیچگونه آموزش های کلاسیک و منظمی در این زمینه ندیده اند . با وجود اینکه برخی از این افراد با تکیه بر هوش و استعداد ذاتی خودشان توانسته اند در کارشان موفق باشند و بازدهی خوبی داشته باشند اما هر چقدر هم که انان مهارت تجربی داشته باشند باز هم جای خالی اطلاعات فنی و نظری را می توان حس کرد .

و چه خوب است که وقتی شخصی دریک زمینه کاری مثل مکانیک و تعمیر ماشین آلات دارای مهارت و کارآیی است با اصول نظری و اطلاعات فنی آن رشته هم آشنایی داشته باشد تا کارش ارزش و پایه مستحکم تری داشته باشد .

اگر چه از سالیان خیلی پیش و در زمان گذشته ؛ مراکزی تحت عنوان آموزشگاههای فنی و حرفه ای تاسیس شده بود تا تربیت استادکاران و کارگران فنی را در زمینه های مختلف و از جمله تعمیرات مکانیک بر عهده بگیرد اما این تشکیلات چندان فراگیر نیست و تجهیزات لازم را در اختیار ندارد و جز چند مرکزی که در شهرهای بزرگ وجود دارند اغلب آنها ؛ امکانات لازم را ندارند . ضمن اینکه آموزش های آنها هم جدی گرفته نمی شود .

مثلا خیلی راحت به استادکاران تجربی اجازه کار می دهند در صورتیکه لازم است تمام استادکاران و کارگران فنی و مکانیک , دارای گواهینامه هایی از این مراکز باشند و سپس اجازه کار و پروانه کسب برای آنها صادر شود و از ادامه کار کسانی که بدون مجوز کار می کنند جلوگیری شود .

کوشش هایی برای این کار از زمان های گذشته شروع شده بود که یک نمونه آن مرکز تربیت مربی کرج بود که توسط آلمانی ها تجهیز شده بود و قرار بود فعایت گسترده ای داشته باشد که ظاهرا آنطور که باید عملی نشد .

در هر صورت جامعه ما با وجود اینکه بخش های صنعتی هم دارد و صنایع مختلفی از جمله ذوب آهن و فولاد و همین پتروشیمی را سالهاست که تجربه می کند اما به جرات می توان گفت که هنوز آنطور که لازم است ما دارای کارگران و استادکاران فنی که آموزش های تخصصی را دیده باشند نیستیم و بخش های صنعتی را با شیوه های سنتی اداره می کنیم و نتیجه کاملا قابل پیش بینی است هر ساله خسارتهای هنگفتی بابت این وضع به تجهیزات وارد می شود و انرژی و پول فراوانی هدر می رود .

تجریه سالیان متمادی کار در واحدهای مختلف تعمیر و نگهداری و ماشینهای حساس و نیز کار در کارگاه بانک ماشین آلات به من ثابت کرده است که بهترین استادکاران ما هم کسانی بوده اند که تحصیلات رسمی مکانیک نداشته اند و بطور تجربی کار را فرارگرفته اند .

حالا تعمیر خودرو های سواری و باری و تجهیرات حمل و نقل و حتی دیزل و کرین که تا حدی جنیه بازاری دارد و امر تخصصی وابسته به شرکت و صنابع خاصی نیست اما هنگامی که در کارگاه ماشینهای حساس و بر روی انواع کمپرسورها و  توربین های بخار و گاز هم کار می کردیم ما استادکارانی را داشتیم که تمام افتخار آنها این بود که قبل از آمدن به شرکت مثلا تعمیرکار موتورهای دیزلی لنج  بوده اند !

حالا شما حساب کنید موتور دیزل آنهم از نوع لنجی آن کجا و توربین های پیچیده گاز و بخار که برای خودشان دنیایی دارند کجا ؟

بگذریم از اینکه خیلی از کارگران و استادکاران همین تجربیات پیش افتاده را هم نداشتند . مهندسین ما هم که مصداق شتر مرغ را دارند که نه تخم می گذارند و نه بار می برند و ما فعلا در این مقال کاری با آنها نداریم تا در جای خود به آنها هم بپردازیم !

اما متن زیر دقیقا در همین زمینه نگاشته شده است و فکر کردم شاید بتواند راهگشایی برای کارگران و استادکاران ما باشد تا لااقل خط کش و معیاری برای ادعاهایی که مطرح می کنیم داشته باشیم .

به امید روزی که جامعه ما از چنبره سنتهای غلط بیرون آید و براستی گام درراه جامعه ای مدرن بر دارد که ما چاره ای جز این نداریم و هر چه دیرتر اقدام کنیم کارمان دشوارتر می شود و زمان را از دست می دهیم .

 

*                     Nature of the Work ماهیت کار

*                     Working Conditions   شرایط کاری

*                     Training, Other Qualifications, and Advancement آموزش , سایر مهارتها و ارتقاء شغلی

*                     Employment استخدام

*                     Job Outlook چشم انداز شغلی

*                     Earnings درآمدها

*                     Related Occupations مشاغل وابسته

*                     Sources of Additional Information منابعی برای اطلاعات بیشتر

*                     Significant Points

*                     نکات  مهم :

*                     * اساسا تخصص مکانیک و یا سرویسکار موتورهای دزل دارای دستمزد نسبتا  بالایی است و نیاز به مهارتهای کاری فراوانی هم دارد .

*                     * این کار خصوصا موقعیت شغلی خیلی خوبی را برای کسانی فراهم می کند که  آموزش های رسمی را بطور کامل گذرانده باشند .

*                     *گواهینامه های ملی بعنوان استانداردهای اجرای برای مکانیک ها و تکنیسن های دیزل محسوب می شوند .

*                     Nature of the Work

*                     ماهیت کار

*                     موتور دیزل  همچون اسب بارکشی است که  به انوبوس ها و کامیونها ی ما نیرو می بخشد و چون نیروی بیشتری  را می تواند بدست دهد بازده بیشتری هم دارد . و خیلی با دوام تر از موتورهای بنزینی همتای خود  است . استفاده از  موتورهای دیزل  در خودروهای سبک  از قبیل خودروهای  سواری وانت ها و سایر خودروها  نیز روز به روز متداول تر می شود .

*                     تکنسین ها و مکانیک های  سرویسکار دیزل شامل متخصصین تعمیر و  مکانیک های کامیون و اتوبوس و تجهیزات حمل و نقل سنگین مثل لوکوموتیوها می شود .

*                     برخی تکنیسن ها و مکانیک های دیزل بر روی تجهیرات سنگین متحرک و ثابت نظیر بولدوزر ؛ جرثقیل ها (کرین ها ) گریدر تراکتورها و ماشینهای کشاورزی و کمباین  نیز کار می کنند . برخی دیگر از تکنسین ها اتومبیل های سواری و کامیونهای سبک و قایق هایی  را که با موتور دیزل کار می کنند تعمیر می نمایند .

*                     ( کا راینها با کسانی که بر روی خودروهای بنزینی کار می کنند متفاوت است . )

*                     تکنسین هایی که   برای  سازمانها کا ر می کنند بیشتر  وقت اشان را بر روی تعمیرات  پیشگیرانه preventive maintenance  صرف می کنند تا  اطمینان حاصل کنند که این تجهیزات با ایمنی کامل کار می کنند این افراد به رفع عیب و  تعویض قطعات و حذف سایش های غیر ضروری و صدمات وارده به ماشینها هم می پردازند که اگر این کار صورت نگیرد حاصل آن وارد شدن صدمات پر هزینه به دستگاهها است .

*                     در طی این تعمیر و نگهداری هایی که بصورت  دوره ای و مرتب بر روی خودروها  صورت می گیرد بخش هایی از خودور مثل مکانیسم فرمان , بیرینگ چرخها و سایر قطعات مهم مورد بررسی و چک کردن قرار می گیرند .

*                     بعد زا انجام این بازرسی ها تکنسین ها به تعمیر و تنظیم  قطعاتی که بدرستی کار نمی کنند می پردازند و قطعاتی را که قابل درست کردن نیستند تعویض می کنند .

*                      تکنیسین ها بطور فزاینده , فراگیر و جند بعدی عمل کنند و همه کاره باشند . تا بدین وسیله بتوانند نیازهای مشتریان  خود را برآورده سازند و بتوانند خود را با فن آوری های جدید تطبیق دهند .

*                     برای تکنسین ها این یک کار عادی است که انواع و اقسام تعمیرات را بر روی ماشین انجام دهند مثلا امروز را  بر روی سیستم های الکتریکی خودرو کار کنند و رو.ز بعد را  تعمیرات اساسی را بر روی  موتور خودرو انجام دهند .

این روزها تعمیر موتورها ی دیزل بطور فزاینده ای شکل پیچیده ای به خود می گیرد . چون بخش های الکترونیکی زیادی برای   کنترل عملیات موتور  در این گونه دیزل ها بکار گرفته است .  مثلا در حال حاضر برای تنظیم و زمان بندی ارسال سوخت به موتور از میکروپروسسور ( ریز پردازنده ) استفاده می شود تا بدین وسیله کارآیی موتور را بالا ببرند .

هعمچنین وضع مقررات جدیدی که در مورد محدود کردن انتشار گازهای آلاینده در موتورهای خودرو صورت گرفته است . سازندگان خودرو را مجبور است که سیستم های اضافی بر روی  خودرو نصب کنند تا بتوانند قوانین زیست  محیطی را رعایت بکنند . بطوریکه در حال حاضر در تعمیرگاههای مدرن موتورهای دیزل , از کامپیوتریهای دستی و لپ تاپ برای عیب یابی و تنظیم عملکردهای موتور  استفاده می شود . و به علت پیشرفت های مداومی که در فن آوری خودروسازی  صورت می گیرد تکنسین ها بایدبطور مرتب و مداوم به یادگیری فن آوری های مورد نیاز برای تعمیر این گونه خودروها بپردازند .

تکنسیتن های تعمیرکار موتورهای دیزل از ابزارهای متنوعی برای انجام کارهایشان استفاده می کنند که شامل وسایل قدرتی مانند آچارهای  پنیوماتیکی برای باز کردن سریع پیچ ها ؛ ماشین های ابزار مانند ماشین های تراش و صیقل فلزات برای بازسازی ترمزها ,  تجهیزات جوشکاری و برش با استفاده از شعله و سیستم هایی برای برداشتن و تعمیر اگزوز و جک و قلاب و. برای بلند کردن قطعات سنگین و بزرگ استفاده می کنند.

ابزارهای دستی رایج مانند پیچ گوشتی ؛ و انواع آچارهای مورد استفاده برای قطعات کوچک و قطعاتی که دستیابی به آنها مشکل است نیز مورد استفاده می شود . تکنسین ها ی  سرویسکار  دیزل  و نیز مکانیک ها از انواع گوناگون دستگاههای تست استفاده می کنند  که با دقت می توانند به تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم های الکتریکی و خود موتور بپردازند .

در کارگاههای بزرگ طریق کار بدین شکل است که   عموما تکنسین ها   دستورات لازم را برای انجام کار از ناظران (سوپر وایزر ) یا مدیر تعمیرگاه درایافت می کنند . و زیر نظر او کار می کنند . اغلب این مدیران و ناظر ان افرادی هستند که دارای سابقه و تجربه طولانی هستند و براحتی می توانند به تکنسین ها و مکانیک ها در عیب یابی و تعمیر خودرو کمک کنند . تا تعمیر و نگهداری خودرو را بر اساس استانداردهای کیفی انجام دهند .

تکنسین های هم گاهی بطور تیمی و به همراه شاگردان و کار آموزان apprentice or helper کار را انجام می دهند تا بدین وسیله کارهای سنگین  مانند بیرون موتور و جعبه دنده  را براحتی  انجام دهند .

پایان بخش اول

 ادامه ....

Working Conditions

شرایط کاری :

*                     ...........................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 6 اردیبشهت ماه 1386 ماهشهر

منبع :

http://www.bls.gov/oco/ocos182.htm#nature

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/٢/٦ - محمد توکلی